´Glabba´


Idag har vi Physiology-tenta, om sådär 6h.
På de 6h ska jag hinna sova och käka frukost. Duschen blir förståss inte prioriterad...
Brukar aldrig bli såhär sent för min del, men idag var det så skönt att bara läsa utan stress.
Läsa för att förstå, och för att kunna.

Jag satt och bläddrade igenom mina anteckningar från årets kurs.
Då märkte jag den här:

"Glabba and Glycine neurotransmitters are inhibitory."


Haha! För er som inte förstår ovanstående, så heter den inhiberande substansen GABA (från engelskans gamma-aminobutyric acid) - vilket jag tydligen trodde skulle heta ´Glabba´. Men som sagt, det var i början av Physiology-kursen...




Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Till och börja med måste jag säga att jag gillar din blogg jättemycket. Rolig läsning!



Sen har jag ett par funderingar som jag hoppas att du kanske kan hjälpa mig med. Det är nämligen så att jag funderar på att söka till läkarutbildningen i Gdansk till nästa år (hösten 2010) och inför detta har jag ett par frågor som jag har svårt att finna svar på. För det första: hur svårt var det att ta sig in? (hur komplicerat var intagningsprovet), hur trivs du där borta? hur går det att läsa allt på engelska? Och ungefär hur mycket kostar det att gå där (årligen)? kan man låna pengar av CSN till detta?



Du får jättegärna höra av dig till mig på mejlen. Studievägledare har sällan särskilt god kunskap om dessa saker.



Grattis förresten till att du kommit in och att det tycks ha gått bra för dig under dessa år. Och lycka till på kommande tentor!



Vänligast,

jossan

2009-09-07 @ 07:43:55
Postat av: Anonym

2009-09-07 @ 07:45:36
Postat av: jossan

Hej!

Till och börja med måste jag säga att jag gillar din blogg jättemycket. Rolig läsning!



Sen har jag ett par funderingar som jag hoppas att du kanske kan hjälpa mig med. Det är nämligen så att jag funderar på att söka till läkarutbildningen i Gdansk till nästa år (hösten 2010) och inför detta har jag ett par frågor som jag har svårt att finna svar på. För det första: hur svårt var det att ta sig in? (hur komplicerat var intagningsprovet), hur trivs du där borta? hur går det att läsa allt på engelska? Och ungefär hur mycket kostar det att gå där (årligen)? kan man låna pengar av CSN till detta?



Du får jättegärna höra av dig till mig på mejlen. Studievägledare har sällan särskilt god kunskap om dessa saker.



Grattis förresten till att du kommit in och att det tycks ha gått bra för dig under dessa år. Och lycka till på kommande tentor!



Vänligast,

jossan



2009-09-07 @ 07:46:22
Postat av: Anonym

2009-09-07 @ 07:46:37
Postat av: Anonym

2009-09-07 @ 08:53:32
Postat av: Olivia

Hejsan,



Vad roligt att du gillar min blogg. Jag gillar att skriva, så det är ju roligt att någon läser det man skriver :)



Hur svårt var det att ta sig in, hur komplicerat var intagningsprovet?

- När jag gjorde intagningsprovet innehöll den 3st delar; biologi, kemi och fysik. Testet var mest i gymnasie-nivån och det "svåraste" för min egen del var att allt var på engelska och man har ju pluggat på svenska innan. Fysiken var kanske den svåraste, men nu har de tagit bort den delen!



Hur trivs du där borta?

- De flesta av oss som studerar här är svenskar, så man känner inte direkt av skillnaden så sätt. Gdansk är en modern stad som har allt som en större svensk stad skulle ha; shoppingcenters, caféer, restauranger, biografer, museer, stränder, gym osv.



Hur går det att läsa allt på engelska?

- Jag tror inte de flesta tycker att det är speciellt svårt att läsa på engelska, man kommer snabbt in i det.



Hur mycket kostar det att gå där (årligen)?

- Första året kostade runt 120.000kr, alla andra år kostar 80.000kr/år men nu har de ändrat lite så jag vet inte. Att bo i studentkorridor kostar ca 2500kr/rum och man bor 2st i varje rum.



Kan man låna pengar av CSN till detta?

- Man kan få lån av CSN för hela utbildningen, de flesta tar lån. Men första året är dyrast och CSN pengarna räcker endast till skolavgifter så jag skulle rekommendera dig att spara lite innan.



Hoppas mina svar är till någon hjälp. Det är vad jag känner, så om du frågar någon annan kanske du får ett annat svar. Men jag tror att du har fått en generell bild :)



2009-09-07 @ 14:32:14
URL: http://angel99procent.blogg.se/
Postat av: jossan

Hej igen,



Tack så jättemycket för utförliga och bra svar. Jättegulligt av dig.



Lycka till i framtiden och på kommande tentor!



//jossan

2009-09-08 @ 07:34:24
Postat av: Anonym

hej olivia

jag undrar om du har lite tips till hur man kan klara sista anatomy provet? och om det är sant som folk säger att den andra retaken är lättare än den första, vad gjorde du för att klara dig?

2009-09-08 @ 08:31:18
Postat av: Olivia

Hejsan "anonym"!



Kom förbi DS4 rum 317, så ger jag dig de tips jag har :) Jag bits inte...

2009-09-08 @ 20:50:50
URL: http://angel99procent.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0