Biokemin; en kurs som vi alla klarar till slut.


Om jag skulle få chansen att börja om Biochemistry-kursen skulle jag ha gjort såhär:

- Pluggat Neuroscience och tagit en "sick-note" för Biokemin som låg iklämm däremellan
- Eller ta "sick-note" för en annan Biochem deltanta som innehöll endast 5 lectures
- Gjort Biochemi-quizzen i början av ett seminar, få närvaro och smita hem under rasten
- På labbarna skulle jag ha haft labb-pappret framför mig och skrivet det rätt av på quizzen
- Till Biochem Additional skulle jag ha pluggat när alla andra lektioner tagit slut
- Skulle det ändå hänga att jag hade haft letkioner då så skulle jag ändrat om lite i schemat
- Eftersom Final Exam börjar närma sig, skulle pluggandet inför Additional bara hjälpt mig
- Sedan skulle jag ha struntar i att plugga till Test 5, men istället försökt "maxa" Additonal
- På proven skulle jag sitta bakom någon "duktig" elev och snegla på denne snett framför
- Mitt snitt skulle ha stigit avsevärt...


Skulle jag verkligen göra allt detta bara för att klara samma kurs som vi alla kommer klara till slut. Är det verkligen värt att lägga ner så mycket tid, kraft och energi för att fundera ut hur man lättast tar sig igenom en kurs? Vem sa att MedSchool skulle var lätt?

Vissa elever här, de som fifflar och slingrar sig igenom kurserna, tror tydligen att MedSchool ska vara lätt. De kämpar ingenting, utan underlättar istället hela tiden för sig själva. De är bekväma och lata. De accepterar fusk, oavsett om det gäller en hel Parasitologi-kurs, några Immunologi-quizz, en Biochemi labb, att snegla på grannen på Psychologi, att lägga in formler på miniräknaren i Kemin eller att ta "falska sicknotes". Allt det där räknar jag som FUSK!

Fastän det är frestande med fusk, fastän MedSchool blir lättare och mer bekvämt, fastän man anses vara en "duktigare elev", eftersom man får bra resultat eller klarar sig snabbare så är det något som jag försöker hålla mig långt bort ifrån. Och långt bort ifrån de människor som accepterar det. Och det är säkert 80% av vår klass det!

Jag struntar i om jag kommer anses vara en bättre student eftersom jag, genom fusk, får bättre resultat eller klarar mig snabbare. Jag struntar i om det är lättare att snegla på någon och få mer procent eller klara något snabbare, även om det är en skikurs som Parasitologi eller Psychologi. Rätt är rätt, det finns inga undantag.

Fortsätt fuska ni som känner att det är OK! Jag har bestämt mig för att ha ett rent samvete, ett rent inre. Jag ska ta mig igenom MedSchool med egna krafter, ta ansvar för mitt beteende och förlita mig på den kunskap som jag kommer att införskaffa mig under utbildningens gång.

Jag ska gå igenom allt som krävs, för att uppnå det jag vill ha.
Oavsett om det tar mig 6år eller 10år, så ska jag göra det med ett rent samvete.
Och då jag uppnår det, kommer jag att inse att det var värt all blod, svett och tårar!

I ♥ MedSchool!

Kommentarer
Postat av: Miss F

Rätt det Olivia! Undrar verkligen hur många av dessa 80% som kommer bli bra läkare...? =)

2009-05-30 @ 09:00:29
Postat av: Tess

Fan va pretto :)

2009-12-19 @ 21:24:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0