"Korvstoppning" är inte min grej!


Mycket spännande saker händer på daglig basis. Allt från att jag printade in hela psychologi-kursen8h (tycker jag var grymt bra!), till kärlekshistorier och intriger, åsk- och hagelväder, flört, gymträning och att jag ser fram emot fylle-fredag. Jag tar ett farväl till biokemin, trots att den är väldigt intressant.

Min kompis från Bialystock är på besök i Gdansk, där hon läser andra året ED precis som vi gör. Men de har ett helt annat studie-upplägg än oss; t ex. de har Biochemi-prov var 3dje labb/seminar/föreläsning vilket jag tycker är ett utsökt sätt, eftersom man då har en chans att lära sig mindre material fast noggrannare.  Samma sak är det med anatomin; först har man bara osteologi, sedan lägger man på muskler, blodkärl, lymphatics och organ. En sak i sänder, men bra organisering. I like!

Istället har vi:
"Test 5 will cover the material in Chapters 27-31, 33, 41, 42, 44, 48 from Harper’s Biochemistry 27th ed., material presented during lectures (47-80), seminars 6 - 8, lab classes 7 and 8."


Det är alltså 17st föreläsningar, 2 seminars och 2 labbar. Till en enda deltenta som är endast 1 timme!! Allt går förr eller senare, men jag tycker ändå att man valt ett smartare system i Bialystock.

Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det finns en jävel i vår klass som har hunnit lära sig varenda lilla struktur och mening som man bör kunna till detta prov. Och det tycker jag är synd!! För det finns alltid någon som hinner klämma in allt, och denna gång har den stackaren, enligt mig - inte hunnit...

Skulle jag få bestämma så skulle jag föredra fler/regelbundna prov, men mindre material vid varje tillfälle. Det skulle gynna de flesta tror jag, eftersom man hinner lägga till mer kunskap till den man redan införskaffat sig i lugn och ro. Hellre det än att printa in allt till ett prov, skriva av sig på provet , glömma bort mer än hälften redan månaden efteråt, få bra resultat och inte ens förstå vad man egentligen pressat in i skallen.

För er som förstår polska, kommer här ett skämt om medicin studenter:
" Studentom warszawskich uczelni polecono nauczyć się na pamięć książki telefonicznej, a potem zbadano ich reakcję na to polecenie.
Studenci uniwersytety zapytali: "Po jaką cholerę?" 
Studenci politechniki zaczęli robić ściągi.
A studenci Akademii Medycznej zapytali tylko, na kiedy?!


En svensk översättning följer nedan:
"Man bad olika utbildningsenheter i Warszawa att lära sig telefonboken innantill, och därefter undersökte man deras reaktion på ordern.
Studenterna från universitetet frågade: varför?
Studenterna från tekniska högskolan började fixa fusklappar.
Och medicinstudenterna frågade bara; tills när?!"


Nä, "korvstoppning" är verkligen INTE min grej!!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Bäska skämtet HAHAH!!! NA KIEDY!?!?!?!

2009-05-21 @ 20:18:17
Postat av: Nina

Bäska skämtet HAHAH!!! NA KIEDY!?!?!?!

2009-05-21 @ 20:18:53
Postat av: Miss F

Den var ju ändå bäst! =) hahah!

2009-05-22 @ 05:50:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0