Examinations-former


Tänkte lägga upp lite bilder från Biofysik-labben i fredags, men har lånat ut kameran så det får bli senare. Är hos syrran i Szczecin nu, och vi har väl inte gjort så värst mycket. Vi kom i fredags och åkte då och hälsade på våra vänner utanför staden. Vi hängde hos de igår, drack lite öl och snackade. Familjen satt hundvakt till en underbar valp, som jag gosade med en hel del. Hade verkligen lust att ta med den hem till Gdansk, men jag tänkte rätt kortsiktigt och spontant för det skulle nog inte hålla i längden. Synd!

Nu lagar syrran tacos, hennes kille stack till affären för att köpa grönsaker att ha på och Krister duschar. Jag får "sömn-attacker" då och då under dagen och kan somna på momangen. Det hände precis och det inträffade under bilresan från Gdansk, Krister körde och jag fick helt plötsligt en "sömn-attack" och somnade. Jag är verkligen jätte-jättetrött, oftare och oftare och nu funderar jag på vad det kan bero på. Jag sover väldigt djupt och oavbrutet 10h per natt, så det handlar absolut inte på sömnbrist.
Så, nu känner ni till mina sov-vanor...

Medan jag stod och diskade idag, tänkte jag tillbaka lite på Neuroscience-kursen. Jag tänkte på min ´oral´ - hur bra det kändes, hur skönt det var att svara på frågorna, utan att läsa fel eller missförstå något och äntligen få visa att man kan!


Jag tycker det är rätt konstigt att alla studenter ska ha samma form av examination.
Alla är olika, alltså passar olika examinationsformer olika människor.
Det finns tentor i olika former: munliga, skriftliga och multiple choice prov som också kan ha olika former; antingen är ett svar rätt eller så kan flera svar vara rätt. Jag är ganska klantig på skriftliga eller multiplechoice test, för jag missar alltid ett viktigt och avgörande ord i frågan. Däremot känner jag att jag inte kan "missförstå" eller "missa" ett viktigt ord i en fråga som är muntligt ställd. Det är en form som passar mig!

Men självklart vore det också konstigt om alla hade olika examinationsformer. Hur skulle det gå till liksom?! Vår skola hade inte ens resurser att skriva ut ett schema till var och en av studenterna - precis när vi började på skolan, så jag ser inga som helst möjligheter att få välja vilken typ av prov man vill göra. Jag är inte en pessimist.

Men i den idéella världen, skulle jag ha valt en ´oral´ exam.
Visst, det är en stressig process men formen passar mig och känns lämpig för min personlighet. I vanliga fall så visar jag inte till 100% vad jag kan. Och jag blir besviken på mig själv när det händer. Idag drömmer jag mig bort till en annan värld, kanske framtiden  - där jag vet vilken examinationsform som passar mig bäst och optimerar mina kunskaper som mest.

Framtiden, var är du...?!



Kommentarer
Postat av: H

Jaa det ar sant. Konstigt att tva personer kan kunna exakt like mycket, men beroende pa hur de testas blir resultatet olika.

Hoppas ni har det bra dar borta, snart ses vi i Gdanski!

2009-03-22 @ 20:52:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0