Vad faen är det för FEL på mig?!


Jag fick en smärre chock när jag såg mitt Biochemi test i torsdags!

Jag kryssade för FEL alternativ som jag kunde helt till 100% (det är ingenting jag bara säger!). INte på en uppgift utan på tre (!). Till råga på allt, stressade jag antagligen vid sista räkneuppgiften - för jag visste att stearic acid hade 18 kolatomer men råkade ta fel och räknade på 14st kolatomer. Jag vet inte om detta är stress, eller slarv. Oavsett vad det är blir jag lika ledsen varje gång, för sådana fel får man bara inte göra!!

Om jag inte kan en viss fråga, och gissar (!) fel - tänker jag "Lär dig detta!", men när jag gör "idiotiska misstag" tänker jag "Snälla, skjut mig!!"...! På Test 2 med enzymer hade vi en fråga som löd ungefär så här: "Vad kan förhöjt värde av creatine kinase 1 innebära?". Jag älskar sådana frågor, verkligen! Så brevid frågan på provpappret skriver jag för mig själv;

När creatine kinase 1 är förhöjt - infarkt i hjärnan.
När creatine kinase 2 är förhöjt - infarkt i hjärtat.
När creatine kinase 3 är förhöjt - infarkt i musklerna.

Och helt mongo som jag är på prov, kryssar jag för alternativet = HJÄRTAT!
Trots att det står klart och tydligt i min lilla ruta ovan att svaret är CK1 = HJÄRNAN!!
Och nu kanske man tror att hjärta och hjärna har liknande stavning, men grejer är den att vi läser på engelska och det heter brain och heart, så de orden har knappt liknande bokstäver!

Till och med Professorn "skrattade åt mig":
"Men du har ju skrivit rätt vid sidan av, varför kryssar du för fel?" undrade hon. Och det undrar jag med! Ni som känner mig, vet att det här är inte första gången! Jag har gjort den här typen av fel sedan vi började här, och det verkar inte som jag lär mig av mina egna misstag....

Varför gör jag den här sortens misstag?
Kan någon förklara detta!?
Vad kan detta bero på?!


Alla vet att en bild på våra Biochem-prov är värd ca 8-9%.
Till detta tillkommer 3 frågor som jag kryssade fel på, fastän jag kunde det rätta svaret (!).
Det mest jobbiga är att jag skulle ha fått 60% om jag inte gjort dessa idiotiska fel.
VAD FAEN ÄR DET FÖR FEL PÅ MIG??!

Idag handlar det om Biochemistry, igår gjorde jag misstaget i ett annat ämne.
Hur irriterad, frustrerad eller ledsen jag än är på mig själv, vet jag inte hur jag ska ändra på mitt beteende?

Det är kanske "skitsamma" i ett resultat i skolan - fastän det gör så jävla ont i hjärtat! Men det är bättre att jag lär mig nu, än senare på mina patienter.
Där är inga som helst misstag tillåtna!


Seriöst, finns det någon med ett gott hjärta, som verkligen bryr sig och vill hjälpa mig?!



               Tulipaner utanför vårt hus. Jag längtar till våren!






Kommentarer
Postat av: Isabelle

JAg vill oxå ha våren!!! :)

2009-03-07 @ 21:17:10
URL: http://missbabybelle.blogg.se/
Postat av: Evelina

Det är inget fel på dig. Du är stressad bara! Det är väl det där att för mycket stress gör att man presterar sämre. Men jag vet själv. Jag gör också massa mistag speciellt när jag ändrar på svar i provet. Det ska man aldrig göra om det inte uppenbart är fel vid första anblicken. Jag är så dum. Ska aldrig mer ändra mina svar!:)

2009-03-08 @ 00:19:09
Postat av: Miss F

Evelina har så rätt! Du stressar, och det är det enda felet! Så slappna av...andas!

2009-03-08 @ 16:56:28
Postat av: Monira

Jag förstår PRECIS hur du känner dig! Det verkligen blir en fysisk smärta i hjärtat när man inser sitt otroligt KLANTIGA misstag! Men som du säger, gör dem nu istället för senare.



Ville bara säga, tack för en grymt bra blogg! Sitter hemma med ansökningsblanketten i handen och tvekade ett tag om jag klarar av det. Men du ger mig hopp på något sätt ! =) Jag ser mig själv så mycket i dig och då känns det bra att höra att man inte är "ensam", aa nu ska ja sluta pladdra. Grymt bra INNEHÅLL på din blogg. Good luck med allt Angel.



/ Inspirerad

2009-03-10 @ 12:21:51
URL: http://monnni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0