Sur tant på Carrefour


Igår kväll åkte vi till Carrefour för att handla lite småsaker; Jan, Krister, Emilija och jag. Jag behövde gå på toa så jag gick ut ur affären och lämnade min handväska med kontanter i plånboken, som Krister skulle betala med. När jag kommer tillbaka så är det något tjafs i kassan.

Jan står som ett frågetecken.
Emilija lägger upp sina inköp på rullbandet.
Det står en ´Ochrona´ (vakt) kille vid kassan.
Och Krister är borta.

Oops tänker jag, inte bra. Jag går dit och kassa-tanten är asförbannad. Hon menar att Krister har signerat fel, efter att han betalt med mitt Visa-kort (vilket han inte skulle göra!). För att förklara situationen snabbt så har jag signerat SEE ID på baksidan av mitt Visa-kort, utifall det skulle bli stulen. På så sätt kan inte tjuven förfalska min namnteckning, för det finns ingen där! Istället ska man legitimera sig med ytterligare ett ID.

Tillbaka till surtanten nu då. Hon ville att Krister skulle signera kortet precis likadant som på baksidan dvs. SEE ID, varpå Krister försökte förklara för henne hur jag hade tänkt. Surtanten vägrade att lyssna, utan tillkallade vakten. Sedan kom jag och ville lösa situationen. Trodde ja! Min säkerhetsåtgärd verkade inte fungera här iallafall...

En sak är att inte förstå engelska (det är ingenting jag klandrade surtanten för!), men att vägra förstå vad jag förklarar för henne det är en HELT ANNAN sak. Hur snällt jag än ville förklara det för henne, så var surtanten elak tillbaka och när jag skulle fråga Krister mitt i kaoset varför han inte betalade med kontanter så babblade surtanten på "Ja, se där - nu ska de snacka på ett annat språk också!" - varpå jag förklarar för tantenjäveln att min kille inte förstår allt på polska.

Hon ger sig inte, utan mummlar "jaa, visst att han inte förstår..." och eländet verkar inte ta slut. Jag signerar kvittot och nu vill vakten att jag ska ge honom ett  ID. Men åhh, trög-tänkta människa - vad är det som är så svårt att förstå? Du håller ju i min plånbok, mina ID:n; du har ju mitt Visa-kort och mitt körkort! Jag tar min plånbok från honom, tar fram min skol-legitimation och går därifrån.

Det kändes verkligen som om Gdansk idioter samlats på ett ställe; Carrefour på Galeria Baltycka. Tro nu inte att det här är vanligt i Polen. Det finns ju gott om idioter, överallt!



Kommentarer
Postat av: MIss F

HAHAHAHA!!! Det var ju grymt kul! sådana fall finns tyvärr inte BARA i Gdansk, se bara på St.Pbg ;D

2009-07-23 @ 10:57:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0