Vilka egenskaper gör en bra läkare?


Vissa människor är så tröga, att de inte fattar de stora koncepten. 
Folk som tror att de bästa betygen betyder allt här i livet  - irriterar mig.
Folk som ser ner på andra bara för att de inte har liknande betyg, är ännu mer patetiska!

På dagens lektion frågade Medical Psychology läraren oss:
 -  vilka egenskaper som gör en bra läkare?
Svaren var olika: bra minne sa någon, stark vilja sa en annan.
Och svaren var bra, med tanke på de teoretiska åren vi går igenom just nu....

Jag satt hela tiden och tänkte för mig själv:
- att ha empati och kunna ta hand om våra medmänniskor!
Och det svaret ville läraren få. Till slut svarade hon själv på sin egna fråga, för ingen annan kunde komma på detta enkla koncept.

Då slog det mig; varför var det ingen som kom på svaret??! Vart fanns alla "duktiga elever" och alla "duktiga svar" då??! Eller satt bara folk som jag, och tänkte för sig själva.
Tror folk verkligen att man blir en bra läkare genom att kunna memorera så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt (korvstoppning!)?!

Kanske är dessa egenskaper "bra att ha" - om man en dag vill bli kallad för en bra läkare.


¤ Kunnig
¤ Empatisk
¤ Noggrann
¤ Lojal
¤ Motiverad
¤ Ordentlig

¤ Ärlig
¤ Hjälpsam
¤ Glad
¤ Trevlig
¤ Lugn

¤ Trygg
¤ Energisk
¤ Öppen
¤ Spontan
¤ Modig 



Och med bra minne och stark vilja kommer man också långt på!!


Over and out.





Kommentarer
Postat av: Miss F

Va bra att du har alla dessa egenskaper, och jag vet att du kommer bli en underbar läkare en dag! =)

2009-02-25 @ 18:08:14
Postat av: Henny

eller som en person i din foredetta grupp sa: the one that has least lawsuits



2009-02-25 @ 19:31:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0