IKEA och akuten

 Igår bar det av till IKEA.
Jag och Riham brummade dit och köpte diverse småsaker. Jag hittade en vit kruka till min nyinköpta växt, och en kudde till mitt "I Love You" kuddfodral - lagom så här inför ´Alla Hjärtans Dag´. Jag införskaffade även en spegel i 4 delar, som man kan klista fast på väggen. Doftljus är obligatoriskt när man är på IKEA, så det blev de röda som luktar skogsbär.

På kvällen gick jag över till Riham. Vi snackade en hel del och tog igen sådant som man missat på senaste. Vi drack thé, åt mackor, snackade och bara chillade. Det var tänkt att vi skulle avverka en filmrulle men klockan blev 02:30 och jag orkade inte vara uppe längre. Jag sov över hos henne.

Idag spenderade jag dagen på akuten, där jag praktiserar.
Det blev en väldigt lärorik och spännande dag. Röntgen, datortomografi, brutna armar och ben, blodansamling i knät som skulle sugas ut, massvis av patienter som skulle sys ihop på olika ställen, respiratorer som alla var upptagna medan fler patienter kom in, utrustning som gick sönder, blodprov-tagning, ´smear´-tagning, medvetslösa patienter, tuberkolos patient, intubering och roligast av allt - subdural hematoma.





Idag fick jag vara med på en trepanations operation; först skulle jag ta av mig mina vanliga kläder som jag hade under läkarrocken och byta om till de "gröna operations-kläderna". De hade hål lite här och var, men det var bara skönt och svalt. Tröjan var alldeles för stor och urringningen hängde längre ner än jag tänkt mig. Byxorna var alldeles för korta, men det fick duga. Jag skulle ta på mig hårskydd, men det var alldeles för litet för mitt huvud, så jag gjorde en "indiskt-liknande-variant-till-turban" av den. Sedan satte jag ett grönt skoskydd (man tar det man har!) på min truls och rusade in i salen. Läkaren skrattade åt mig och tog ett foto som minne, med sin nyinköpta Nikon-kamera.

Operationen tog lite mer än 1h.
Hela dagen kan jag sammanfatta med ett (1) enda ord: LÄRORIK!
Och framförallt är den praktiska delen så mycket roligare, den ger mig enormt mycket mer än den tråkiga teoretiska delen vi har i skolan nu. jag längtar till de praktiska åren så!
Teorin i skolan kan jag sammanfatta med två (2) ord: pest och pina!

Jag är så otroligt tacksam sjukhuset här i Gdansk, att jag ens får vara med och se så mycket! Det är något som jag troligtvis inte skulle få lov att göra i Sverige, inte ens mycket senare på min utbildning. Och jag vet att många är rädda att själva hamna som patienter här; "tänk om de gör fel", "jag vill inte ligga under en snuskig filt från 30-talet", "jag tycker sängarna är obekväma och äckliga". Jag bara EN sak till att säga:

AMG är nog det mest skuldsatta sjukhuset i Polen. Men de kan inte läggas ner, för det är ett universitetssjukhus. Man kanske har bristfällig utrustning eller ingen utrustnng alls ibland. Och ibland måste man använda det man har eller skapa något av ingenting.

Men de andra sjukhusen i Gdansk, de som är fräschare och finare, de vägrar ta emot hemlösa, fattiga, oförsäkrade, NN (nomen nescio=okänd person) osv. AMG tar emot alla, därav en anledning till varför de är skuldsatta. Och läkarna är OTROLIGT duktiga!

Vad föredrar du; fräscht och fint där bara utvalda människor är välkomna eller sämre standard men dit alla är välkomna?! För mig handlar det om att rädda liv. Jag tycker inte vård ska vara privilegerat för de som har pengarna. Alla ska ha rätt till samma vård!


 

Kommentarer
Postat av: Dida

Väldigt fint skrivet Olivia, det praktiska låter super spännande, vill själv vara med ;)

2009-02-08 @ 12:39:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0