Skum stämning?


Jag har aldrig förstått varför det är så mycket "gilla-inte-gilla-hata-älska" snack i vår klass. Alla gilla inte alla, och det är helt normalt. Men det behöver givetvis inte resultera i att man "snackar skit" om folk eller ger kalla blickar. Det finns alltid en bra grund till varför jag inte gillar folk; det handlar alltså inte om "bagateller" som att någon är ful, tjock, luktar illa, har bra eller dåliga betyg, stor eller liten näsa.

Vi går i samma grupp, samma klass eller skola.
Vi sitter i princip i samma båt, så det vore ju lättare om vi rodde åt samma håll?!
Men jag antar att det är omöjligt och att det tillhör den "ideella världen"....

Här får man akta sig för vad man säger, vem man pratar med, när man pratar, hur man pratar - och man måste också vara försiktig för att inte heller ge dubbla budskap t.ex via felaktig minik eller tonläge. Den bästa man kan göra med en hemlighet, är att behålla den själv. Så slipper saker och ting bli jobbiga.

Vårt år är uppdelat i smågrupper och man kan självklart hamna i flera av grupperna;

- blattar vs. svennar
- "80%studenter" vs. "60% studenter"
- mogna vs. "dagis-varianten"
- fusk vs. antifusk
- störa sig på person A vs. störa sig på person B
- fest vs. plugg
- fika vs. mysiga hemmakvällar
- idrott vs. sitta inne
- elakhet vs. snällhet
- identitetskris vs. stabil personlighet
- försöka imponera vs. vara sig själv osv.


Folk ändrar också beteende.
Om en person umgås endast med mig, så beter han/hon sig på ett visst sätt.
Är personen däremot med sin kompiskrets, beter de sig på ett annat sätt mot mig.
Personen skiftar alltså i beteende beroende på vem han/hon är med. Det tycker jag är väldigt konstigt. Är det inte lättare att vara sig själv hela tiden, oavsett vem man är med?!

Jag gillar inte heller alla! Men de jag inte gillar låter jag bara vara; jag hälsar och går förbi. Jag stannar alltså inte på gatan och "låtsas vara kompis"; pratar och är jättetrevlig ena dagen och dagen därpå när man träffar samma person medan jag går med sin kompiskrets - så tittar man inte ens åt personens håll. Nepp, det tycker jag är skumt...

Jag tycker det råder ganska skum stämning i klassen. Man ser det inte direkt med blotta ögat, för folk är ju också falska och fjäskar för varandra - men tar man sig en närmare titt så märker man klart och tydligt!

Och åter igen, detta är vad jag tycker.
Alltså behöver ingen  - varken hålla med eller tjöta emot.


Kommentarer
Postat av: E

Mm stämningen är lite sådär..'konstig' skulle jag säga.

2009-04-07 @ 16:28:29
Postat av: Hanna

aa... stämningen e lite skum ibland :P

2009-04-07 @ 17:27:58
Postat av: H

Haller med 100%.. verkligen trist med folk som ar pa ett satt nar man ar sjalv med dem och pa ett annat nar det ar flera personer runtom.

2009-04-07 @ 21:41:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0