Visst pluggar alla...

Einstein skulle förmodligen klara av att inte plugga, och klara av anatomin ändå.
Men vi "normala människor" måste ligga i och härda, på ett eller annat sätt. Vissa av oss lägger ner enormt mycket tid på studierna, medan andra har det lite lättare. Sedan varierar det från ämne till ämne hur bra man är.

Definiera bra?
Person A lär sig hela telefonkatalogen utantill på 1månad. Bra!
Person B är "naturligt smart", kan relatera till tidigare info. samt tänka ut svar logiskt. Bra!
Person C härdar, kämpar, vägrar ge upp. Allt för att nå det mål han strävar efter. Bra!
Person D gör något han aldrig vågat drömma om. Bra!
Person E har en döende släkting i cancer, är ensamstående mor till 4barn och läser läkarutbildningen. Bra!


Det finns så många "bra människor". Vilken kategori tillhör du?

Nu är jag i slutspurten, mållinjen ligger bara 5 dagar härifrån. Jag måste in i mål, hela vägen!! Jag är otroligt rädd att misslyckas, får nästan panik och en klump i magen när jag tänker på hur jobbigt det måste vara att misslyckas.

Jag tycker det är skönt att folk erkänner att de pluggar mycket, jag tycker det är härligt att folk kan säga hur svårt det var. Många säger "nä, jag hann inte plugga...", "haha...jag öppnade inte ens böckerna..." och vips får de: 60%!

Man ska ta mindre intresse i vad andra tycker, tänker och skriver.
Istället ha sig sig själv i fokus.
Sig själv, sina mål och sina förutsättningar.

Och frågar ni mig, så svarar jag: Ja, jag är bra!


Härlig låt, med "pepp-anda". Passar också bra när man är ledsen, får igång tårarna....



Kommentarer
Postat av: vän

De som säger att de inte pluggar och klarar ämnena ändå---->DÅLIGT---> för de bullshittar. Det du inte inser att de gräver sig helt inne i böckerna, och bara för att du inte ser det betyder det inte att de inte gör det!

för att skriva blogg min vän tar det mkt tid. ärligt talat,om du skulle lägga så mkt passion i dina studier som du lägger i bloggningen,skulle du vara med i listan av människorna som klarar sig. för du är smartare än alla andra,och du själv tycker

2008-09-11 @ 19:01:42
Postat av: NÅN

Jag håller med kommentaren ovanpå.

Jag har pluggat anatomyn så att jag nästan spydde med anatomyn. På sommaren brukade jag komma från jobbet helt utsliten och ändå var jag tvungen att sätta igång med anatomyn. Jag har pluggat anatomyn i 24/7 ett par veckor innan anatomyn också. Så att jag har levt med anatomyn hela sommaren. Så att tro inte på NÅGON som säger att de klarar ämnet utan att plugga. Folk ljuger jag vet, men snälla den här lögnen borde ingen komma undan, infakt låt inte nån att komma undan med det, och tro att jag eller nån anna där ute är dummare än de.

2008-09-11 @ 19:34:01
Postat av: en annan

Det är klart att alla pluggar men sen finns det också plugg och plugg,hur effektiv man är osv. Bara för att man sitter på biblan hela dan så innebär det inte att man pluggar. Jag har följt din blogg och även om jag inte läser så svåra studier som du gör så verkar du inte plugga speciellt mycket,du verkar bara ha boken öppen mest medans du gör annat. Var ärlig mot dig själv och lägg undan sånt du har bredvid dig, t.ex. msn. Att prata på msn samtidigt som läser är inte att plugga..

2008-09-11 @ 21:15:12
Postat av: Olivia

Ojdå...jag är helt chockad, det blev små uppsatser till kommentarer. Tack för era kommentarer! Vad roligt att det är någon där ute som läser min blogg :)



Folk ljuger, jag vet. Har precis kommit på det.

När jag pluggade i somras hade jag inget Internet, ingen msn och för att vara mig så var det verkligen effektiv pluggtid. Jag satt på biblioteket mittemot en vägg, och saker jag läste fastnade äntligen.



Jag lägger inte ner mycket tid på bloggen, tvärtemot! Jag bloggar på kvällen när allt är klart, när jag har gjort det jag har planerat för dagen. Jag skiver av mig, jag skriver om saker som glädjer eller irriterar mig, tankar som jag bär på. Det har hänt att jag bloggat mitt på dagen, det var i samband med maten. Ingen tid går åt spillo! :)

2008-09-11 @ 22:02:05
URL: http://angel99procent.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0