Vad är det ni inte förstår, CSN?

Hej hopp,

Jag ska betala min skolavgift på 4.000 euro, ungefär 40.000kr, senast på fredag. CSN har betalat ut 27.000kr. Vem som helst inser ju att matematiken inte stämmer!! Både jag och Krister fyllde i våra ansökan samtidigt och kryssade då för ALLA rutor där man kunde få "max"-belopp. Vi kopierade alla papper som CSN önskade sig, och jag markerade tom. med en gul markeringspenna alla "höjdpunkter" för att de skulle vara snabbt synliga. Vi skickade in betyg, intyg på att vi är inskrivna på skolan, intyg på att vi gick vidare till andra året och intyg på att skolavgiften verkligen är 8000 euro (4000euro x 2).

På merkostnadslån-rutan skulle man skriva in vilket belopp man behövde för skolavgiften. Jag skrev MAXBELOPP, dvs. den maximala summan som CSN kan betala ut. Samtidigt skickade jag ju in ett intyg som bevisade vad skolavgiften låg på.
Men det
fattade inte CSN - trots mitt intyg!

Jag mejlade och de svarade att de inte vet vad min skolavgift låg på.

Men hallå, mitt intyg då?
Det jag hade jäktat efter, det som tog år och dagar att skaffa?!
Nej nej, de visste inget om något papper....


Istället blev jag ombedd att använda deras "blankett om ändring av ansökan", för att denna gång fylla i den rätt. Min syrra som läser medicin i Szczecin, har haft liknande problem med CSN. De bad henne skicka in ett papper som styrker att hon ska betala en viss skolavgift. And guess what? Hon skickade in den till och med två gånger (2ggr!), utan att CSN läst den.

Nä, man inser att det råder ett visst kaos på CSN.
De må inte vara byråkratiska, som de är här i Polen - men ordning och reda, det har de inte för ett öre!

Fy skäms på Er, CSN!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0