Lagom


La mig i tid igår kväll, inte alls för sent.
Jag sov gott idag på morgonen, sov till och med medan min grupp har immunologi.
Kursen som Gud glömt!
Eller ja, iallafall jag, för jag sov ju imorse. Det är en kurs som jag struntat i för länge sen! Usch och fy, vilken pina - är det något ämne i år som jag inte gillar så är Immunologin värd första platsen!

Vaknar 11:30, pluggar lite. Går till gymmet.
Ingenting fungerar
: på cyklarna fungerar inte elektroniken så man kan varken se hur långt man har cyklat eller hur länge, man kan inte heller ställa in intensiteten - för att inte prata om programval! Men jag ger mig inte så lätt jag tränar på de maskiner som det går att träna på, där vajen inte är sönder och där elektroniken fungerar. Det blir lagom med träning och efter 1h sticker jag hem igen.

Jag dricker thé, och pluggar i lagom takt. Jag känner ingen stress och ingen oro, det är bara skönt att ligga i sängen och läsa att i lagom tempo. Läsa och förstå, läsa och se ut som ett frågetecken - kolla upp det man inte förstår och läsa vidare tills frågetecknet är borta. Jag vet att jag inte hinner lära mig allt tills på fredag (dagen då vi har prov i Biochmistry), men det struntar jag i. Jag är bara en människa, och jag läser i mitt tempo.

Mitt tempo är lagom
.
Som ni kanske lägger märke till - så älskar jag svenskans ord ´lagom´! Tack för det!

Någon har satt på sin tvätt i "tvättrummet" och det låter som om tvättmaskinen ska flyga iväg därifrån. Jag går och stänger till alla tänkbara dörrar och passar på att gå på dass. Där ligger  det "bajs-papper" utspritt i vår toalett och när jag går tillbaka till mitt rum, känner jag den starka "orientaliska-chilli-curry-lukten" sprida sig nätt och tätt över korridoren - som ett molntäcke.

Ja, med andra ord har ingenting förändrats.
Jag bloggar, jag dricker te, jag hör grannarna skratta.
Och jag ska fortsätta plugga, i min egna takt.
Jag gillar att få göra allt i min alldeles egna lagom takt.


Här kommer lite lagom humor från TV4. Varsågod och njut!



Over and Out.

Kommentarer
Postat av: Melissa

Det som drabbade oss var inte en spontan abort, det var en förlossning som satte igång. När jag flögs in till sjukhuset så var jag helt öppen och krystvärkarna var igång. De vet inte varför, helt säkert, men misstänker att en moderkakalossnade... varför moderkakor gör så vet man inte. Forskningen håller fortfarande på att knäcka den nöten.

2008-12-02 @ 22:52:39
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Melissa

Av alla graviditeter så drabbas 0.5-1% av moderkaksavlossning. Av dem så drabbas aldrig 90% igen, men 10% kan ha en viss blodproppssjukdom som bidrar till proppar i moderkakan som gör att den lossnar som gör att kroppen tror att det är en förlossning på gång.



Jag har begärt test för detta.



Men det här var samtidigt helt oväntat och kan slå till hur som helst på vem som helst, tvillingar är ju alltid en risk, men vi är ju unga (24 o 26) och friska så alla läkare sade att det skulle gå bra... tills tre timmar innan flickorna föddes, då jag kom in med helikoptern. Har du läst i mappen Förslossning? Där står mycket om vad det var som hände... eller mina upplevelser kring det...



Ps. Är lagom det senaste modeordet, har läst om lagom på många bloggar nu. Själv (eftersom jag snart är färdig gymn.lärare i svenska o samhällsk) så har jag ju liksom försökt få människor att förstå att lagom är svenskt o inte finns i andra språk... om man nu inte överanalyserar andra språk... o INGEN trodde på mig -känns skönt att få min revansch! ;.)

2008-12-02 @ 23:20:03
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Melissa

Oj, har du läst hela min blogg?! Då är jag imponerad -det är en hel del det!



Så skönt att höra att det inte bara var jag som inte visste om att små barn dör i Sverige och att du vågar prata om det. För som du sade, man pratar inte om det.





Kramar från mig till dig



Ps. När jag tittade på ditt inlagda klipp så satte en av våra tikar igång att panikskälla... trodde väl det var inbrottstjuvar... Ds

2008-12-03 @ 00:59:03
URL: http://mammamelissa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0